Var nöjd över din kropp




Här på bloggen försöker jag förespråka hur viktigt det är med träning, motion, en hälsosam kost och livstil finns det något annat som är minst lika viktigt. Att vara nöjd med den kropp man har eller åtminstonde acceptera den för hur den ser ut! Kom ihåg att din kropp är unik och ingen ser ut som du..

En människokropp är helt fantastiskt! Man födds med 2 härliga ben och 2 par fötter som är gjorda för att springa, gå, shoppa, hoppa och dansa. Du har 2 par armar som man kan krama andra med, laga mat och göra allt annat som behövs göras. Du har en maga, en rumpa, ett par bröst och ett ansikte. Jag tycker att man ska vara glad över att man har en sån otrolig kropp som man kan göra så mycket med !

Även om man ska vara nöjd över sin kropp behöver kroppen motion och träning. Kroppen är ju som en maskin och ju mer den används detso bättre funkar den. Om det nu är styrketräning, jogging, promenad eller cykling är sak samma så länge maskinen hålls igång.

 Även om man ska vara nöjd över just sin kropp är det inte bra att vara underviktig/överviktig av hälsosamma själ. Som överviktig kan du drabbas av högt blod tryck, dåliga knän, hjärt och kärlsjukdomar och som underviktig kan du bland annat drabbas av lågt blodtryck och hjärtsvikt- detta är inte hälsosamt alls!




Vi alla mår bra av att träna och röra på oss oavsett om man väger för lite, för mycket eller har en normalvikt. Visserligen har några som mål att gå ner i vikt och bli smala eller att bygga muskler. Många gillar att kolla på kändis och modellbilder och dröma sig bort. Många drömer om att ha en kropp som en speciell modell/kändis men hur mycket man än tränar som kommer man aldrig nån den. Vet ni varför? Jo för man är född med en grundform på din kropp och den kan du aldrig ändra på såvidare du inte vill operera sig?

Om jag ska ta ett exempel med min kroppsform är smalare upptill, bredare höfter och
 större rumpa typ "JLo rumpa" ( har jag fått höra). Jag kommer aldrig kunna se ut som min syrra som har smala ben och bredare axlar som är jättesnygg enligt min mening. Hur mycket jag än vill så kommer jag alltid se ut så här och ingenting på min grundläggande kroppsform kommer att kunna ändras. Att mina kropp ser ut som det gör med lite större rumpa, bredare höfter och smal överkropp- Jag har den såkallade päronformade kroppen. Det ända man egentligen kan göra med sin kropp är att ha koll på vikten så att den inte är för lite eller för mycket.

Vad vill jag egentligen säga med detta ?

Försök aldrig att träna för att försöka ändra på eran grundläggande kroppsform för det är meningslöst. Träning gör man för att må bra, för hålla sig frisk, tighta tillkroppen, förebygga skador, bygga muskler men också för att ha kul!  Men sträva aldrig efter att få någon annans kropp utan istället efter den kropp som din kropp har förutsättningar att få.


Ett exempel på detta är Jennifer Lopez, som har en kroppsform med breda höfter och större rumpa. Hon är ändå vältränad och har en jättesnygg kropp, men hennes underkropp kommer alltid att vara större än överkroppen, hennes former kommer inte att försvinna för att hon tränar. Och likadant, en tjej som är rak utan höfter och rumpa, kan inte heller träna sig till att ändra sin kroppsform. Visste ni att Jennifer Lopez räknas som en av världens sexigaste kvinnor med sina kurviga höfter och större rumpa.

Så kom ihåg att träna och var nöjd över den kropp du har - Din kropp är unik!

//SANDRA

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0