Tallriksmodellen bättre än dieter

Gud så många olika slags dieter det finns runt om i världen. Atkin, stenålderskostm GI metoden, pulverbantning, LCHF - ja listan kan göras lång. Vissa människor verkar göra allt för att bli av med sina extra kilo och använder sig av olika slags dieter i ett försök till att äta nyttigare och bättre.

Jag säger bara: Skippa alla dieter!

Kroppen behöver få i sig alla proteiner, kolhydrater, vitaminer, mineraler och det är ingen good idea att utesluta något av dessa ur kosten. Om man använder sig av olika dieter kan du riskera att inte få i dig det du behöver.







Vad gällande min kost försöker jag gå efter att faktiskt äta så enkelt som tallriksmodellen. Tallriksmodellen tycker jag är bra att utgå ifrån för då vet man att man får i sig lite av varje del som kroppen behöver. Tallriksmodellen innebär att man delar upp tallriken i 3 delar, en del som ska bestå av Kolhydrater, en annan del ska bestå av grönsaker och rotfrukter ocn den sista är proteindelen.

Vissa tallriksmodeller visar att man ska äta mer kolhydrater och mindre protein. Men denna typ av tallriksmodell skulle jag välja. Lika stor del kolhydrater som protein och störst del grönsaker och frukt.



Vanliga fel och lite tips!

Några "fel" som är ganska så vanliga som många gör är när det lägger upp maten på tallriken. Man tar oftast pasta med köttfärssås istället för köttfärssås med pasta. Pastan (kolhydraterna) ska alltså inte var den största delen på tallriken, utan gärna grönsaks/rotfruktsdelen och även proteindelen.

Ett bra tips som man kan utgå ifrån är att tallriken ska vara färggrann, det ska finnas med något gult, något rött och något grönt. Då får du i dig stor del av den viktigaste delen av tallriksmodellen och också den bästa. Kom ihåg: Ju mer färg desto bättre!

De flesta människor bland annat jag ibland tar för stora portioner. Ett tips som jag tycker är bra som funkar på mig är att ta lite till en början och om jag är mer hungrig tar jag en portion till. Och kom ihåg att aldrig fortsätta att äta när du är mätt, även fast det är gott! Man vill ju inte hamna i matkoma?!


//SANDRA


Kommentarer
Postat av: camilla

tack så otroligt mkt :) du gör mig väldigt glad ska du veta :D



O grymt duktig du är:D

Vad fick du för hjälp mot äs?



Kramar

2011-05-12 @ 06:26:51
URL: http://resanupp.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0