Spaghetti Alla Carbonara

Har länge varit sugen på pasta carbonaraoch när pappa frågade om jag ville göra middagen idag så var det självklart att det skulle bli pasta carbonara :D

"Spaghetti carbonara är tillsammans med pizzan den maträtt som blivit utsatt för den brutala misshandeln av alla italienska maträtter. När jag mot bättre vetande beställer in en carbonara på restaurang så brukar spaghettin flyta runt i en geggamoja av grädde, ägg och ost. Min variant knockar alla gräddsåser" Skriver Paulo Roberto i sin bok Italiensk Fastfood som jag även hämtat detta recept ur.


Med riven parmensanost över..


Pasta carbonara utan riven parmensan ost över..


Recept!


ingredienser

500 gram spaghetti

4 ägg
2 krm salt
1 msk olja
2 msk smör
1 vitlöksklyfta, hel
200 gram strimmlad bacon
5 msk färskriven parmensanost
5 msk färskriven percorino
1-1 1/2 krm svartpeppar

Gör så här:

1. Koka upp lättsaltat vatten under lock i en kastrull. Lägg genast ner spaghettin när vatten börjat kokat upp och koka den al dente.

2. Vispa ihop äggen med salt under tiden pastan kokar. Värm olja och smör i en kastrull och lägg ner vitlöken och bacon. Fräs dem sakta tills de mjuknat utan att ta färg, i ca. 5 minuter. Ta upp vitlöken och släng den.

3. Häll över den färdigkokta pastan i kastrullen med bacon. Rör om och dra kastrullen från värmen. Häll ner äggsmeten, tillsätt hälften av de båda ostarna och strö över svartpeppar. Rör om tills äggsmeten börjar stelna men fortfarande är krämig. Blanda ner resten av osten.

4. För den som vill kan man strö över lite extra svartpeppar när maten är serverad.


Smaklig måltid! :D

Omdöme: Mycket gott!

Denna maträtt var super enkel att göra men man bör inte göra samma misstag som jag gjorde. Jag låg lite efter i tiden då pastan var klar när jag började med baconen. Så därför är mitt tips till er att strimmla baconen innan du börjar med pastan. Det är viktigt att pastan är varm när du häller ner äggsmeten för annars blir det svårt för äggsmeten att stelna- så blev det för mig men allt ordnade sig tillslut. Mina föräldrar tyckte det var gott i alla fall även om det blev som det blev hahaha


//SANDRA


Kommentarer
Postat av: Victoria

Carbonara är ju supegott! :D

2011-03-27 @ 21:39:29
URL: http://frukostera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0