en tanke slog mig...

En tanke slog mig idag när jag cyklade till stallet: vad är det som egentligen gör oss motiverad till att träna och leva hälsosamt? Mycket enklare är det ju att bara sitta stilla och slänga sig vilken mat som helst. Man behöver inte lägga ner någon energi alls på varken fysiska aktiviteter såsom styrketräning eller psykiska tankar om t ex hälsan. Så mycket tid man skulle spara om man inte tränade eller la ner så mycket tid på vilken mat man ska handla. Men trotts detta väljer folken ändå att lägga ner otroligt mycket pengar och tid på träning och hälsosam kost. Jag själv gör det och många många andra, men varför gör vi det när det egentligen när det finns enklare vägar att ta?


Detta tror jag driver oss människor att vilja lägger ner energi på träning och hälsa:

* Glädjen att utföra något fysiskt och uppleva utmaningen som träningen ger.
* Att man vill må bra både fysiskt och psykist.
* Få energi och ork till att klara vardagen.
* En del människor upplever att träning är mycket socialt och att det är kul att få träffa och umgås med människor i träningsmiljö.
* En del upplever det här med tränings som tävling. Man vill kännas sig duktig på något och mäta sig med andra.
* En del människor strävar efter uppmärksamhet, beröm och prestige.

Vad gör just dig motiverad till att träna och leva ett hälsosamt liv?


Kommentarer
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv; tack :D e riktigt nöjd med shortsen ;D

2011-06-21 @ 04:29:54
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: Annie

Man mår så jäkla bra av det och får så mycket energi! Utan träningen blir jag bara trött, seg & trist

2011-06-21 @ 21:52:32
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se
Postat av: Emelie

Utöver det du sa så endorfinkickarna (kanske iofs kommer in under må bra fysiskt och psykiskt) och att det är en vana, jag har alltid gjort det så skulle vara konstigt att inte göra det, ungefär som att sluta borsta tänderna..



Tack så mycket för kommentaren också! Jag gillar din blogg med :)



Ha en fortsatt fin midsommarhelg!

2011-06-25 @ 09:41:36
URL: http://lifeasemelieknowsit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0