Nyttiga rågscones

Hallå där!

Hur mår ni? Idag mår jag toppen men är lite trött. Vaknade halv 8 och kunde verkligen inte somna om så jag gick upp och bakade scones. Men istället för att göra sconsen på vanligt vetemjöl bytte jag ute mjölet till rågmjöl. Lite svårare att göra men det blev mycket gott. Att byta ut vetemjölet till rågmjöl istället gör sconsen också mycket nyttigare. Istället för smör använde jag mig av olja just för att göra sconsen ännu lite nyttigare. Har ni gjort scones på rågmjöl någon gång? :D


Dagens frukost

Rågscones, 1 löskokt ägg och en kopp Twings forest fruit te.






Rågscones

4 1/2 dl rågmjöl

2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

1/2 dl olja (t ex olivolja)

2 dl mjölk eller filmjölk


Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Finfördela oljan i degen, med fingrarna. Blanda ner mjölken eller filmjölken och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg. Dela degen i två-tre bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter. Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 270 grader i cirka 10 minuter. Ta ut plåten och låt sconsen svalna lite innan servering.

Pålägg?


På mina scones idag hade jag ost och skivade bananer på ena och skinka på den andra. Går lika bra att ha ost och marmelad på eller varför inte leverpastej? Pröva dig fram ! :D


Kommentarer
Postat av: Katarina

Låter gott! Jag har aldrig bakat scones på rågmjöl, men kan tänka mig att det smakar bra!

2011-06-16 @ 11:33:25
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: lovisa/polichinelle

så mumsigt!

2011-06-16 @ 15:06:14
URL: http://polichinelle.webblogg.se/
Postat av: camilla

Jag har aldrig smakat på scones:O

2011-06-16 @ 22:05:46
URL: http://resanupp.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0