Hur gjorde jag?

Hej!

Jag vill börja med att säga att jag nästan precis börjat läsa din blogg och tycker att den är superbra! Du lägger ut inspirerande mat och så vidare. Det jag även anser är bra med din blogg är att du förmedlar att det mest kalorisnåla inte är nyttigast, att de tuffaste träningspassen inte är de viktigaste och helt enkelt verkar ha en väldigt hälsosam bild av vad äkta hälsa innebär.

Nu till min fråga. Som jag skrivit ovan verkar du ha en väldigt bra bild av hälsa, något som gjorde att jag blev väldigt förvånad när du i ett inlägg nyligen skrev att du varit rädd för att gå upp i vikt. Jag sitter lite i samma situation och undrar därför hur du gjorde för att komma ur denna rädsla? Jag undrar även om du åt annorlunda då i jämförelse med nu (med tanke på att du verkar äta väldigt mycket nötter som är väldigt energirikt) och om du sedan du kom ur denna rädsla faktiskt har gått upp i vikt och hur du kände angående detta?

Tack för en bra och inspirerande blogg!


Först och främst måste jag bara säga att jag fick tårar i ögonen när jag läste denna kommentar eller rättare sagt jag blir glad och får tår i ögonen av alla era snälla kommentarer. Man får liksom ett kvitto på att det man strävar efter med ens blogg har nått ut vilket gör mig otroligt glad och man får ännu mer motivation till att blogga. Trots att jag går i skolan, tränar och har annat för mig på dagarna får era kommentarer mig att ändå lägga ner timmar på att exprimentera, fota och blogga. Nu är det riktigt kul att blogga och jag lägger ner ännu mer energi på kvaliten på allt. Jag älskar er alla mina underbara och trogna bloggläsare! <3 Då menar jag verkligen alla er som läser.

 

Nu tänkte jag svara på frågan jag fick om hur jag blev av med rädslan för att gå upp i vikt. Det krävdes väldigt mycket envishet, en jävlar anamma och beslutsamhet. Det var väldigt svårt i början eftersom jag hade såkallade hjärnspöken i huvudet som sa emot om jag åt något "onyttigt". Att bli av med hjärnspökerna var ingen lätt match men jag gjorde det tillslut och mår som sagt nu väldigt bra.

Men hur gjorde jag egentligen?
Jag bestämde mig för att ta hjälp och gick til en Psykolog och pratade men egentligen var det jag på egen hand som tog mig ur allt. Eftersom jag hade erkänt för mig själv att jag hade problem var det på ett sätt lättare att jobba med det. För att bli av rädslan måste man i första hand erkänna för sig själv att man har problem för annars kan man inte jobba bort den. Jag var rädd för att äta "onyttiga" saker som kanske skulle göra att jag gick upp i vikt och därför satte jag upp mål. T ex. att jag skulle äta en glass, riktigt kämpig och mådde dåligt över det gjorde jag. I  början var det riktigt jobbigt att uppfylla målen jag satt upp, fick ångest och kunde till och med gråta. Men sen när jag mådde bra igen satte jag upp ett nytt mål som jag försökte att uppfylla, kanske ta en lite större portion till middagen (om det var något jag gillade extra mycket).

Ju mer mål jag uppfylde, ju mer utmaningar jag klarade desto mer försvann hjärnspökerna. Under hela denna tid intalade jag mig själv att inte vara rädd även om det inte hela tiden funkade. Det är så himla svårt att berätta hur jag gjorde eftersom det var ett tag sen och själv inte riktigt vet hur jag gjorde. Men att sätta upp mål och intala mig själv att inte vara rädd var några saker jag gjorde för att bli av med rädslan. Sen bestämde jag mig helt enkelt bara för att bli av rädslan och må bra igen.

Under den tiden undvek jag så mycket socker och fett som möjligt. Åt gröt på morgonen, bara sallad i skolan ( typ lite morötter, gurka och knäckebröd ibland) och sedan lite middag hemma. Skulle jag till stallet åt jag mellanmål innan men såg till att träna bort det. Jag hade absolut ingen sund syn på häsla även om jag trodde det och jag tränade ganska extremt. Men som sagt jag erkände ju för mig själv att jag var sjuk och bestämde mig för att gå upp i vikt. Även om jag var rädd för att gå upp i vikt kändes varje kilon jag gick upp en lättnad innerst inne eftersom jag mådde bättre. Men vissa dagar mådde jag dåligt av kilona jag gick upp men vissa dagar mådde jag toppen. Jag satt upp ett mål att om jag gick upp t ex 3 kilon köper jag mig den där tröjan jag alltid velat ha. Då fokuserade man mer på det än att tänka det kilon man gick upp. Som sagt till slut gick rädslan bort och nu är jag aldrig rädd eller tänker så särskilt mycket på vikten. Nu äter jag hälsosamt fast på rätt sätt, träna lite mer än normalt men inte extremt och ser till att äta 4 mål om dagen. Godis gillar jag inte längre men glass och sånt äter jag ibland utan rädsla.

Dessa ord brukar jag använda mig av till allt jag gör:


JAG KAN
JAG VILL
JAG SKA


Hoppas detta var till någon hjälp annars är det bara att fråga på hur mycket du vill. Lycka till <3


Kommentarer
Postat av: Emelie

Mycket stark och inspierande läsning, du är stark! Tack för en fin blogg!

2011-08-29 @ 21:30:01
URL: http://emptypages.blogg.se/
Postat av: Victoria

Starkt gjort av dig att komam ur det! Det är många som delar samma problem... Riktigt bra skrivet, du är en riktig förebild! :)

2011-08-30 @ 07:40:52
URL: http://frukostera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0