tekniken vid löpning är viktigt..

Löpning är inte bara fysiskt konditionskrävande utan är också en mycket tekniskt motionsgren. Man kan träna löpning på enbart vilja och kondition men det ger så mycket mer i längden om man träna in rätt teknik också. Fördelarna med att träna upp tekniken är att man i längden också kan förhindra förslitningsskador som lätt kan uppstå om man springer på fel sätt.

När jag började träna löpning hade jag ingen aning om hur viktig tekniken var utan det är något jag lärt mig påvägen. Nu slarvar jag aldrig med tekniken utan prioriterar den före att springa fort. Jag har också märkt att löpningen har blivit mer effektiv sen jag började träna teknik och mina resultat har förbättras radikalt.
Så jag rekomenderar er att också försöka få in rätt teknik, jag lovar det kommer att vara värt i slutändan.

Mina 5 bästa sätt för att få in rätt teknik:

  • Håll huvudet rakt, lite snett uppåt.
  • Skjut fram höften lite lätt för att få en rak hållning i kroppen.
  • Håll armarna lätt böjda (avslappnade) intill kroppen och låt dem följa med i rörelsen.
  • Var mjuk i knäna.
  • Fötterna ska "rulla" från häl till tå, glöm inte bort benet där bak utan fördela ditt fokus på båda fötterna.



    //SANDRA

  • Kommentarer
    Postat av: felicia

    Tack för tipsen, grymt bra :D

    2011-04-20 @ 12:40:32
    URL: http://knop.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0