Backträning del 1

Som ni säkert läst så har jag börjat med backträning och jag har verkligen fastnat för den träningsformen. Både roligt, jobbigt och ger otroligt bra träning speciellt för benen. Skulle vilja inspirera andra att också börja med det och därför tänkte jag ha en backtränings serie i 3 delar där jag skriver om allt från teknik till övningar. I del 1 tar jag upp fördelar med backträning. Hoppas ni börjar med backträning när serien är slut! :D


Vem ska träna backträning?

Du som vill bygga upp strykan i dina ben och samtidigt förbättra din kondition är backträning utmärkt för dig. Backträning ger allt som du får inom vanlig springning plus den extra styrkan i benen som kommer hjälpa dig vinna de där viktiga loppen. 

3 fördelar med backträning

* 1. Du blir starkare:
Du stärker framför allt musklerna i lår, hälsenor, rumpa och vader. Muskelfibrerna blir lite större, men framför allt blir din kropp bättre på att sätta igång fler muskelenheter samtidigt – och får dem att röra sig snabbare.

* 2. Du blir snabbare:
Din hjärna och din ryggmärg blir bättre på att skicka impulser till musklerna i benen. När du övar upp detta kan du snabbt utveckla ditt avstamp och föra benen snabbare framåt.

* 3. Du får bättre kondition:
Pulsen ökar i backarna vilket stärker ditt hjärta så att det kan pumpa mer syrehaltigt blod ut i musklerna. Ju mer syre musklerna får, desto bättre arbetar de.







Del 2: teknik!

//SANDRA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0