mors dag och ostscones











Idag är det mors dag och då ska vi skämma bort våra mammor lite extra tycker jag! Jag valde att inte köpa någon till min mor utan gjorde en riktig sconesfrukost till henne istället och det uppskattade hon väldigt mycket.
Vad har själva gett era mammor? :D

Har ni inte redan gett något eller kommer på vad ni ska ge så är hemgjorda presenter något som alltid går hem hos mammor. Det kan vara allt från hembakat till dikter. Använd eran fantasi! :D


Ostscones:


Receptet är för 4 personer.

  • 3 dl mjölk eller filmjölk
  • 75 gram smör
  • 1 dl riven ost, gärna lagrad
  • 2 dl grahamsmjöl
  • 7 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt 

    Gör så här:

Blanda mjöl, bakpulver, riven ost och salt i en bunke. Spara en matsked av osten. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.

Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men sluta när du kan kan forma till en deg. Dela degen i sex bitar och platta ut till runda kakor, cirka 15 centimeter i diameter.

Skär två skåror i varje kaka, i ett kors. Nagga kakorna med en gaffel och strö över lite riven ost.

Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 225 grader i cirka 12 minuter. Servera nygräddade med smör och apelsinmarmelad!

Supergott! :D


//SANDRA


Kommentarer
Postat av: Carro

Åå, så gott!

Recept? Javisst, det ska du få! Det kommer komma upp i början av veckan på min blogg så håll utkik! :)

2011-05-29 @ 20:21:16
URL: http://carolineannamarie.blogg.se/
Postat av: Caroline

Hej! Åh så smarrigt! Jag skickade blommor till mamma =) Ha en bra dag!

2011-05-30 @ 09:49:12
URL: http://mysticcc.blogg.se/
Postat av: Maria Lindstam

Jag gjorde också scones till min mor! Fast med citron i :) Hon uppskattade det mer än en present ^^

Härlig blogg förresten. Läser igenom alla månader, därav sen kommentar på detta inlägg.

2011-06-22 @ 13:00:10
URL: http://veggiemary.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0