Mellanmål är viktigt

Vid vilka situationer och sammanhang är det egentligen som du lägger ner den där chipspåsen/godispåsen i din korg? Eller om vi tar ett annat exempel, när du köper den där smarriga bullen eller mycket goda gräddbakelsen på cafét som du nyss gick förbi? Vid vilka tillfällen är det som du köper och äter onyttigheter till kvällen som du vet borde undvika.

Tänk efter noga innan du svara på dessa frågor så finner du säkert svaret!

Svaret på dessa frågor är enkelt och samma på varje: När du är hungrig!


Efter en viss tid, behöver vi människor fylla på vårt energiintag.  Hur lång tid det går innan just du behöver fylla på får du själv komma fram till eftersom det kan vara olika för olika människor. Själv går det inte mer än 2-3 timmar innan jag känner att jag behöver fylla på mitt energiintag, annars faller blodsockret direkt och jag blir trött och grinig. Om jag inte ätit på länge känner jag inte bara av trötthet och grinighet utan får jätte svårt att koncentrera mig. Vissa personer blir oftast sugna på onyttigheter när blodsockret fallit men det problemet har tack och lov inte jag. Istället brukar jag ta en frukt t ex. ett äpple eller banan för då kommer blodsockret i rätt nivå igen. Det bästa är att ta en frukt vid första tecknet vid blodsocker fall för då hinner inte blodsockret falla helt. 

Om du känner av dig väldigt sugen på onyttigheter vid blodsocker fall så kan en frukt vara ett jättebra alternativ för då KAN stoppa sötsuget som sätter in. Men genom att planera sitt ätande och se till att det aldrig går för lång tid emellan målen är också ett jätte bra alternativ.



Vad prata jag om egentligen kan man ju fråga sig?

Det är mellanmål jag talar om, målet man äter mellan frukost, lunch och middag. Självklart räcker inte en frukt som mellanmål speciellt inte om man tränar och är aktiv. Men mellanmålet behöver inte heller vara jättestort utan det räcker med en macka, skål med yoghurt, smoothie eller liknande. Men en frukt mellan målen är enkelt och lätt att få i sig och om man inte är jättehungrig eller känner behov av något mer kanske du har ont om tid och behöver få i sig något snabbt , då är frukt perfekt!




Förut när jag gick på högstadiet var jag jätte dutkig på att äta mellanmål vilket gjorde att jag nästan aldrig fick blodsocker fall men när jag började på gymnasiet har jag blivit jätte dålig på det. Oftast går det flera timmar mellan alla mål och det leder till att jag får blodsocker fall och få jätte svårt att koncenterar mig. Men nu ska jag försöka ändra på det och börja ta med mig frukt till skolan. När jag kommer hem från skolan brukar jag slänga i mig en macka innan jag drar till stallet men jag är rätt trött på mackor som mellanmål. Så om ni läsare har några bra tips på snabba och enkla mellanmål så får ni gärna tipsa mig ! :D

 
Mellanmål som jag brukar äta om jag orkar och hinner fixa !

* Frukt/fruktsallad
* Smoothie
* Keso
* Yoghurt
* Fullkorn/grov smörgås med något gott pålägg

Jag vill bara poängtera att det är ingen fara att köpa en bulle någon gång ibland. Om man gör det ibland ger det ingen direkt större påverkan. Men tyvärr ser vanan ut hos många tjejer/kvinnor att det som tar en bulle eller chokladbit iställer för en frukt eller liknande oftast gör det varje dag om inte väldigt ofta. Det är då det blir farligt och onyttigt, och självklar sätter det sina spår på dessa tjejers kroppar.

Ibland är bra, ofta är dåligt!



Är du bra på att få i dig mellanmål?



 //SANDRA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0