Träningschema för 4 veckor framåt

Om 4 veckor från och med idag är det dags för Trosa stadslopp som jag ska springa. Känner mig inte speciellt redo för det om man jämför med förra året när jag var i topp form både konditions och styrkemässigt. Men nu kommer jag dem sista veckorna verkligen lägga in en extra växel så får vi helt enkelt se hur det går på loppet. Man kan ju inte göra mer än sitt bästa men jag hade önskat att sprungit och styrketränat mer som jag gjorde förra året. Har lagt mycket fokus på helt fel saker i år såsom att cykla istället för att springa. Jag var rätt duktig med crosstraining och styrketräning i vintras men som kom våren och man kunde börja cykla. Då som ni vet bestämde jag mig för att cykla överallt samtidigt som jag försökte hålla igång springningen men tillslut orkade jag inte och valde cyklingen. Helt fel val! Men nu får jag verkligen ta tag i mig själv och verkligen springa 2 dagar i veckan och börja styrketräna igen så att jag orkar springa. Min rädsla är inte att jag är dåligare än förra året utan att jag inte orkar springa hela varvet. 


Under 4 veckor kommer jag nu att:

* springa 2 dagar i veckan. 1 på asfalt och 1 i skogen.

Fokusera mest på: backarna och spurten

* Styrketräning efter varje springpass

Fokusera på: benen och armarna

Kommer även att 2 gånger innan loppet springa 1 mil för att se att jag klarar av det. Kommer då inte maxa mig utan enbart se till att jag orkar hela milen och stärka mitt självförtroende. Om man en gång klarat 1 mil kan man göra det igen.

Nu jäklars, nu kör vi 4 veckors hård träning löpning! :D

Är i alla fall på rätt väg känner jag eftersom jag min kompis bestämt oss för att börja springa tillsammans 1 dag i veckan och förra veckan sprang jag 2.



//SANDRA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0