Nackdelar med dieten LCHF


Jag har tidigare skrivit om LCHF - dieten ( Low Carb High Fat), en kost som utesluter kolhydrater och istället ska bestå av ca 60-70 % fett. Den senaste tiden har det pågått lite debatter i läkarforskningskretsarna om hur kroppen påverkas av att man helt och hållet utesluter kolhydrater. En del forskare hävdar att om man inte får i sig kolhydrater får hjärnan ingen energi som den behöver. Utan energi i hjärnan blir vi trötta och orkelösa eftersom hjärnan då inte får kolhydraternas viktiga blodsocker.

Men som alla vet är kroppen en finurlig manick som själv producerar ett alternativ av energigivande bränsle som heter ketoner om vi inte äter kolhydrater. Ketoner är ett surt ämne som ger hjärnan tillräckligt med energi för att i alla fall fungera även om det inte är lika bra som vid en kost med kolhydrater.

Det som kan vara farlig med LCHF- dieten är att kroppen inte vill ha ett surt blod som den får utav ketoner. För att hålla pH-värder på en normal nivå frigörs kalcium från skelettet och det kalcium som tas upp från maten. Dessa 2 som egentligen är meningen till att vara byggstenar åt benstommen går istället åt föt att upprätthålla pH-värdet i kroppen.

Om man äter enligt LCHF- dieten under en längre tid kan du löpa stor risk för att få ett urkalkat och skört skelett som i sin tur kan leda till benbrott.

När man nu vet hur dieten kan påverka skelettet och benstommen speciellt när man blir äldre låter inte så bra tycker jag.


Om jag får säga min mening så tycker jag att dem flesta dieter är rent utav meningslösa. Istället tycker jag som jag sa igår, följ tallriksmodellen och ät med sunt förnuft!


exempel på LCHF frukost



//SANDRA


Kommentarer
Postat av: carolina

Åh, bacon var ett tag sedan man åt nu :(

2011-05-13 @ 22:07:17
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/
Postat av: Emelie - PT och kostrådgivare

Är helt med dig...du borde läsa min studie som vi gjorde på idrottshögskolan med hjälp av läkare och forskare om LCHF för normalviktiga. Finns som sagt en hel del fördelar med LCHF, men även en hel del nackdelar. Tiden får nog utvisa vad man ska tro...men som sagt, varför begränsa sig så när man kan äta normalt och sunt?

2011-06-16 @ 21:08:31
URL: http://bodybybeijer.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0