Att vara hälsosam - hitta balansen

Att vara hälsosam är att kunna hitta en balans mellan träning, kost och välmående. Att känna ångest över att ha slängt i sig en bulle eller att inte ha tränat en dag är inget normalt beteende och framför allt inte hälsosamt. Att vara hälsosam handlar inte om att få ångest av de val man gör, vill du ta en bulle, vill du hoppa över träningen en dag så gör det och ta igen det en annan dag istället. Oftast tror människor och det är inte så konstigt efter vad allt media skriver att vara hälsosam är när man äter nyttigt hela tiden, tränar som en tok och kontrollerar allt man stoppar i sig. Ett sådant beteende kan i slutändan leda till ätstörningar.

För det par år sedan var jag själv inne på dessa banor att vara extremt hälsosam att jag till slut fick ätstörningar som tyvärr till en viss del finns kvar hos mig än idag men har dock lärt mig vad att vara hälsosam innebär.

Hade någon frågat mig för 2 år sedan vad att vara hälsosam innebär skulle jag  lätt ha svarat att man skulle träna som en tok och inte äta något onyttigt alls och helst äta så lite som möjligt men nu vet jag bättre.

Nu innebär att vara hälsosam något helt annat för mig - Att hitta balansen i sitt liv!

 - Att kunna hitta balans mellan att äta onyttigt och nyttiga saker!

 - Att hitta balans i sin träning!

 - Våga ta en slapp dag utan att få ångest över att inte ha tränat!

 - Unna dig själv något en gång i veckan!

 - Inte känna tvång till att göra vissar saker du egentligen inte vill eller orkar!

 - Göra saker man mår bra över!

 - inte stressa sönder sig och oroa sig för allt utan istället leva i nuet!

 -  Våga vara egoistisk och prioritera dig själv i första hand!

Sen förekommer ju att man äter bra, tränar och rör på sig dagligen för att kunna kalla sig hälsosam men man ska inte gå till överdrift så att man utvecklar detta till ortoroxi - Att leva med en extremt hälsosam livsstil! Att vara hälsosam innebär inte att man ska undvika saker och ting utan som sagt hitta en bra balans.



Vad innebär att vara hälsosam för er? :D

//SANDRA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0