Sommartips - vila ut och sola säkert

Sommartips!





Att jobba hela sommaren är väldigt populärt speciellt bland tonåringar från 16 år och uppåt. Men visste ni att det krävs minst 2-3 veckors ledigthet i streck för att kunna återhämta sig och ladda om batterierna inför hösten?

Tonåringar och studenter jobbar hela sommaren eftersom man vill säkra sitt pengarkapital eftersom vi annars inte har några pengar att kunna leva på. Men är det egentligen värt att jobba hela sommaren och kanske vara helt utbränd till hösten ? Är det inte då bättre att jobbar kanske 1 - 1,5 månad och vilar resten? Då är du i alla fall utvilad till hösten och orkar med dina studier plus att du har pengar att leva på.

Mitt bästa tips i sommar är att jobba med motta och se till att vila ut ordentligt. Se till att ha roligt, upplev massor av saker som du länge velat upplevat och bara va. Sommaren är gjord för att slappa, ha roligt och upplevelser. Ta dig tid till det som just du vill göra !





• Sola säkert i sommar och få en snygg bränna!

Vi alla mår bra utav sol så se till att utnyttja den så mycket som möjligt. Den ger oss vitaminer, vi får en snygg solbränna och vår hud mår bra av sol eftersom finner och liknande torkar ut. Men trotts att solen är så bra för oss ska vi ändå unvika att ligga och pressa flera timmar och vara försiktiga med att sola mellan 11 - 15 eftersom solen strålar då är som starkas. Då är riksen för att du bränner dig som störst och om du bränner dig för mycket kan du drabbas av hudcanser.

Det är viktigt att använda bra solskyddsfaktor när du solar, då är risken mindre att du bränner dig. Men kom ihåg att även om du använder solskyddsfaktor är det inte helt säker att du inte bränner dig. När du t ex badar försvinner en del därför bör man smörja in sig flera gånger under dagen för att inte riskera att du bränner dig. Att smörja in sig flera gånger under dagen gäller även om man inte badar eftersom solskyddfaktorn så småningom försvinner. Ett annat tips för att inte riskera att bränna sig är att hålla sig skuggan eller att ha kläder på sig. Skugga burkar räknas som solskyddsfaktor 12 därför kan du fortfarande få färg på dig även om du väljer att ligga i skuggan.

Vill du inte ligga i skuggan hela sommaren satsa då på en bra solskyddsfaktor och se till att smörj dig. Det kanske tar längre tid att få en snygg solbränna men det är definitivt värt det, för ärligt talat vem vill bränna sig illröd? Absolut inte skönt och dessutom riskerar du att få en rynkig hy i framtiden.


Så jobba med måtta i sommar och sola säkert! :D

//SANDRA





Kommentarer
Postat av: camill

det med jobbet hade jag ingen aning om:P hur går de för dig på ditt jobb?:) vilka arbetstider har du?



Åå vilken fråga jag älskar all frukt men mest päron tror jag :D eller gröna äpplen eller riktigt sura apelsiner :D



Jag äter oftast två mjuka bröd, fast jag gillar hårda skal mera :D



Antal besökare varierar väldigt:p men mellan 300-500 om dagen :) du då?

2011-06-24 @ 07:57:21
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Victoria

Sv: Vad härligt! Då blir det lätt att ta sig upp på morgonen! ;) Själv jobbar jag på posten på morgonen och förmiddagarna och vissa kvällar jobbar jag med catering (oftast helger) - men jag trivs! Gillar cateringjobbet mest, hehe :D

2011-06-24 @ 09:29:37
URL: http://frukostera.blogg.se/
Postat av: camill

Men de e många det med jue :D mitt antal sjunker också när jag inte uppdaterar så mkt nu när jag jobbar vissa dagar sjunker de med över 100 st jämfört ed andra dagar ^^ på helger sjunker det alltid också haha^^



Oj långa arbetsdagar då jue :D härligt att de går så bra :D vad är dina uppgifter?

För mig går de bra :D arbetar för det mesta från 7.45 - (16-17) :)

2011-06-24 @ 10:42:34
URL: http://resanupp.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0