Torsk med räkor, grön sparris och brynt salviasmör

Det är inte inte ofta vi äter fisk hemma eftersom min syrra verkligen hatar det. Så synd eftersom vi andra i min familj älskar det så himla mycket. Så idag när hon inte är hemma passar vi på att göra en extra god fiskrätt. En mycket mycket god en, en fiskrätt jag tycker att ni där hemma ska prova. Visst ser det gott ut? :D








Recept

4 portionsbitar torsk, krav- eller MSC-märkt (140 gram)

500 gram räkor med skal
2 liter vatten
3/4 dl salt
400 gram grön färsk sparris
4 rädisor
1 dl riven pepparrot
salt

Brynt salviasmör

Salviablad från 1 kruka

100 gram smör

 

Gör så här

Skala räkorna. Koka upp vattnet och salt i en stor kastrull. Lägg i fiskbitarna och ta från värmen. Låt ligga ca 7 minuter, kontrollera att fisken är klar. Skär bort den nedre torra delen av sparrisen. Koka sparrisen i saltat vatten 2 - 4 minuter. Skär rädisorna i tunna skivor. Salviasmöret: Bryn smöret lätt brunt under vispning i en liten kastrull. Lägg i salviabladen mot slutet. Lägg upp fisken på tallrikar med sparris, rädisor och räkor. Toppa med pepparrot och slå över smöret precis före servering. Servera gärna med kokt färskpotatis och citronskivor.

Tips: Jag är inte så förtjust i rädisor och pepparrot så jag valde att ta bort det från min fisk men det blev gott ändå! :D

//SANDRA


Kommentarer
Postat av: amanda

Åh så gott! Sparris är det bästa som finns!

2011-06-17 @ 23:55:59
URL: http://mycketamanda.blogg.se/
Postat av: Sofie

Gott, jag älskar fisk:)



Jobbigt med din syster, själv har man en bror som varken äter korv, skinka eller kyckling

Postat av: josefin

Åh det där såg jättegott ut!

2011-06-19 @ 13:14:59
URL: http://aliceaugusta.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0