Naturella nötter för hälsan

Nötter är något som jag tycker är supergott att äta, speciellt till frukostgröten eller yoghurten. Nu pratar jag inte om saltade jordnötter eller saltade cashewnötter utan helt vanliga naturella nötter.


Naturella nötter
tycker jag att fler ska börja äta av istället för godis, chips och liknande eftersom naturella nötter är rika på näringsämnen och innehåller bra fetter (omega 3). Men även om nötter är nyttiga bör intaget av det vara i en måttlig mängd för att inte hälsan och vikten ska påverkas. Rekomendationen är en näve eller 1,2 - 1 dl dagligen. 





Mina favoritnötter är naturella cashewnötter, hasselnötter, valnötter, pinjenötter och paranötter. Häromdagen köpte jag en jättegod nötmix bestående av hasselnötter, valnötter, madel och russin och finns att köpa i vilken mataffär som helst. Tycker att det blir godare om man blandar olika nötter och äter eller har i frukosten. Om ingen av nötmixarna som finns på affären faller just dig i smaken går det ju att köpa småpåsar av just dina favoritnötter i separata nötpåsar och göra din egen mix. Supergott, I promis! :D


De olika nötterna och dess näringsinnehåll:

Cashewnötter

Är rika på mineraler, vitaminer och protein. De innehåller tex. järn, kalium, magnesium och zink.


Hasselnötter

Är rika på E-vitamin, natrium, tiamin, vitamin B6, fosfor, järn och magnesium


Sötmandel

Innehåller en stor mängd E-vitamin, men är även rik på järn, kalcium, magnesium och innehåller också mycket fibrer, samt zink, natrium och kalium

Valnötter

Innehåller ALA (liponsyra), mycket protein, fibrer, vitaminer och mineraler. Tros bidra till en sänkning av kolesterolet. Är även rika på natrium, tiamin, vitamin B6, fosfor, järn, magnesium och zink.

Paranötter

Är rika på selen, magnesium, kalcium, fibrer och E-vitamin



 

Jag äter nötter oftast som tillbehör till frukosten men även i bak och i sallader. Kan verkligen rekomendera att hacka ner lite naturella nötter, framför allt pinjenötter och cashewnötter i en god sallad på sommaren. Hasselnötter är supergott att ha i frukostgröten eller yoghurten och valnötter är supergott i bröd. Så om du ser ett valnöttsbröd (gärna surdegsbröd) i en mataffär så köp det, superduber gott! :D

Händer dock inte så ofta att jag äter nötter bara så där t ex en fredagskväll som snacks utan mest som topping och tillbehör till något annat. 

Hur är ni? - Tycker ni att det är godast att äta nötter som snacks eller till något? 

Varför bör man inte äta saltade nötter?

Saltade nötter må vara gott men inte så speciellt nyttigt på grund av saltet och oljan. Dessutom skapar det ett beroende, för vem har inte köpt en påse och ätit upp hela på grund av att det var så gott? Sen kan jag själv tycka att salt är beroende framkallande. Ett tag började jag äta salt på gurkan har sen dess haft svårt att sluta med det dock gäller det bara skolans gurkor. Hoppas ni förstår vart jag vill komma ! Om man jämför saltade nötter och naturella- hur många skulle vräka i sig en påse naturella nötter?  Svar: Inte många. Hur många skulle vräka i sig en påse saltade nötter? Svar: Många. 

Ni får inte missförstå mig på något sätt, jag tycker att naturella nötter är supergoda men jag skulle aldrig kunna föräta mig på det. Man skulle kunna jämföra naturella nötter med mörk choklad. Det räcker med några bitar mörk choklad och kanske en näve naturella nötter, sen känner man sig nöjd. Eftersom naturella nötter och mörk choklad är lite torrare respektiva betskare i smaken skapar det inte samma beroende som dem saltade nötterna och den ljusa chokladen. Nån som håller med mig? 


Dessa typer nötter bör man undvika!


Oljerostade: Ökar fettinnehållet med 15–20 procent, medan vitamin- och mineralinnehållet i stort sett är opåverkat.

Saltade: Saltningen ökar saltinnehållet från nästan ingen ting till omkring 1 gram per 100 gram saltade nötter, motsvarande cirka 20 procent av det maximala dagsintaget.

Honungsrostade: Ökar framförallt sockerinnehållet, eftersom nötterna omges av en honungsglasyr.

Chokladöverdragna: Bidrar med irriterande fett och socker. Det belastar hälsokontot.

//SANDRA

 


Kommentarer
Postat av: camilla

Jag gillar nog sötmandlar mest :) fast alla nötter e goda men blir alltid så illamående efter :/ vet du vad de beror på?



Hur har din helg varit?:D

kram

2011-06-05 @ 20:41:03
URL: http://resanupp.devote.se
Postat av: Sofie

Håller med dig, naturella nötter ska det vara (jag tycker faktiskt inte ens om saltade)



När jag lagar frukost på morgonarna så är jag ofta lite småhungrig så då brukar jag ha som vana att trycka i mig några naturella valnötter medan gröten kokar upp :)

Postat av: Annie

Vad gör du?:)

kram

2011-06-05 @ 22:18:10
URL: http://panniies.blogg.se/
Postat av: camilla

Fyuyyy för förkylningar :/ hur mår du idag? ska du göra något skojsigt idag?

Jo min helg har vart kalasbra förutom lite jobbiga tjock tankar :/ bläää hatar det!

ha en finfin dag och krya på dig :)

2011-06-06 @ 08:08:29
URL: http://resanupp.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0