Bakardax

Bakintresset hos mig har i flera år varit stort. I början bakade jag mer fikabröd såsom tårtor, muffinsar och sockerkakor men dem senaste åren har jag upptäckt förtjusningen med att baka bröd. Favoritbrödet som jag har bakat är ett vörtbröd och danskrågbröd som har blivit så otroligt goda, inte för att skryta! Jag älskar verkligen att baka bröd men ännu mer gillar jag att äta hembakat bröd speciellt nybakat med ost och en kopp varm choklad eller ett glas mjölk till. Men nu den senaste tiden har jag inte haft tid att baka bröd, tror inte att jag har bakat bröd på 3 månader minst! Så baksuget har varit stort ett längre tag nu och jag saknar verkligen att få knåda i härlig deg. Så idag när det var perfekt bakväder kunde jag inte längre hålla fingrarna i styr och köpte en massa ingredienser till ett fruktbröd och satte igång med ett brödbak.

Brödet luktar himelskt gott så jag längtar tills imorgon när jag smaka på mitt verk ! :D












Fruktbröd

1 liter vatten

50 gram jäst

4 tsk salt

17 dl vetemjöl

4,5 dl grahamsmjöl

2 dl rågmjöl

1 dl krossad linfrön

3 dl Fikon (blötlagda)

3 dl Russin

Gör så här:

Skär det blötlagda fikonen i mindre bitar. Blanda allt utom vetemjölet och låt jäsa i 20 minuter. Blanda i vetemjölet och låt jäsa i 20 minuter till. Dela degen, knåda och forma till 4 runda bröd. Jäs på plåt i ytterligare ca 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader, sänk temperaturen till 200 grader och grädda i ca 25 minuter.

Superenkelt bröd!



//SANDRA


Kommentarer
Postat av: SOFIA

Hoppas du får en fin Måndag! KRAM

2011-06-20 @ 01:04:39
URL: http://sofiahanden.blogg.se/
Postat av: Annie

Ser riktigt gott ut

2011-06-20 @ 20:39:00
URL: http://liveitloveit.shapemeup.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0