6 enkla steg till bättre hälsa

Det finns hur många steg som helst för att få en bättre hälsa men här är 6 av dem enklaste..


1. äta regelbundet med frukost, lunch och middag ( stadiga) och även 1-2 mellanmål

2. röra på sig så ofta man bara kan

3. välja nyckelhåls märkta produkter förre icke nyckelhåls märkta produkter

4. dricka mycket vatten

5. undvika livsmedel med för mycket socker och fett såsom godis, pizza, pommesfritt, friterat, läsk o s v
 
6. äta mycket frukt och grönsaker ( ca. 500 gram om dagen)

 - Men kom ihåg att ibland kan det vara bra att unna sig något gott men i sådant fall i lagom mägnd. Allt är bra att äta i lagom mägnd men det är först när man överdoserar något lite mera onyttigt som det blir skadligt för hälsan eller rättare sagt en överdosering av allt även nyttiga saker kan ha en dålig inverkan på hälsan.

 - Att äta en stadig frukost varje morgon gör att man håller sig mätt och blodsocker nivån i shack vilket gör att suget efter godsaker minskas och du minskar risken för småätandet som annars kan uppstå. Det samma gäller även lunch och middag. Att äta mellanmål mellan varven kan också vara bra speciellt när man ska träna men också för att hålla blodsockernivån jämn under hela dagen.
 
-  Att välja nyckelhålls märtka produkter och livsmedel är det är ett säkert kort för dig som vill vara hälsosam. Nyckelhålsmärkta livsmedel är magrare och innehåller mindre socker och salt men mer fibrer och fullkorn än andra livsmedel av samma typ. Alla människor bör få i sig just fibrer och fullkorn varje dag och därför är just detta märke en mycket bra vägledning för dig.

 - Alla människor bör dricka 1,5 liter vatten för att inte drabbas av uttorkning. En del forskning vissar också att människor som direkt mycket vatten har lättare att hålla sig smala, få vacker hud och friska. De personer som dricker för lite vatten har lättare att drabbas av sjukdomar än dem som dricker mycket vatten. Vatten är också bra av den anledningen att den binder saltet vi får i oss genom maten så att vi inte får saltbrist.

 - Alla behöver röra på sig för att vi ska må bra och för att förhindra hjärt och käl sjukdomar. Därför är det bara att röra på dig så mycket du bara kan för då kommer du också få mer energi och må både psykist och fysiskt bättre. Men man behöver inte träna som en tok men man bör gå 7000 - 10 000  steg per dag för att få den vardagliga motion man behöver. Ett bra tips är att: gå vart du än ska och ta cyckeln istället för bilden om det finns möjlighet till det.

 - Att äta frukt och grönsaker är bra av många anledningar bland annat för att man får sig sig vatten, mineraler, vitaminer och kostfibrer. Genom att äta frukt känner man sig piggare och håller sig friskare på kort sikt. Man förebygger också sjukdomar senare i livet, till exempel cancer, diabetes, hjärt- och kärlsjukdom, övervikt och fetma eftersom frukt och grönsaker innehåller mycket antioxidanter. Du kan också förhindra sötsuget genom att äta frukt.

Hoppas detta inlägg var en bra vägledning till er som vill leva mera hälsosamt och att den gav er inspiration.

Har ni några frågor så är det bara att kommentera !




//SANDRA


Kommentarer
Postat av: emilia

Hej!

kolla gärna in min hästblogg, där kan ni läsa allt om hästar! Jag besvarar alla frågor, ger olika tips, delar med mig av min vardag i stallet , hur jag rider, olik dressyr övningar osv!.

hoppas ni gillar det!

/Emilia

2011-02-27 @ 22:32:00
URL: http://emilia-h.devote.se
Postat av: Louise

Intressant läsning!

Jag dricker alldeles för lite vatten. Jag tar nästan aldrig ett glas vatten. Jag har dock börjat dricka 1-4 glas saft om dagen nu. Jag KAN inte dricka vattnet, det flyter fan omkring saker och allting i det. Skitsynd.

2011-02-27 @ 22:36:12
URL: http://wizy.blogg.se/
Postat av: Louise

Sv: Jag vet att det är mycket socker i saft, men det känns bättre att jag får i mig lite socker än att jag inte dricker något vatten alls.

Haha, jag kan passa på att fråga, är du bra på träningsscheman? Jag skulle vilja komma i form bättre till sommaren, kanske gå ned något kilo, men jag vet inte riktigt hur jag ska träna/äta? (:

2011-02-27 @ 23:23:21
URL: http://wizy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0