veckans favoritövning




Info: Plankan är en statisk övning för musklerna i magen och ryggen.

Bra för:  
Den här övningen ger dig stabilitet, styrka och bättre balans. Övningen tränar alla muskler i "korsetten", bland annat de inre, tvärgående magmusklerna, de djupa ryggmusklerna och din skulderstabilitet.

Så här utför du övningen:

1. Lägg dig på magen. Underarmarna och handflatorna ska vara i golvet och peka rakt fram. Armbågarna ska vara böjda i 90 grader och skuldrorna över armbågarna.

2. Ställ dig upp på tårna och lyft kroppen. Håll nacke och huvud som i en förlängning av kroppen och titta ner i marken.


3. Se till att rumpan inte är för högt upp, att du inte svajar för mycket i ryggen eller hänger i skulderbladen.


Bedömning: Jag tycker att plankan är en jätte rolig och lätt övning som tränar upp ens balans och stärker ens rygg och magmuskler väldigt bra. Jag brukar göra planka rätt ofta eftersom jag gillar att träna magen. Vid vanliga sitsup måste jag lägga något mjuk mellan golvet och min rygg annars knakar ryggen på mig ( har en utåtstikande rygg). Men vid plankan kan jag träna magen utan att riskera att ryggen knakar sen tycker jag också att plankan är mycker mer effektivare än vanliga sitsups. Jag brukar stå i plankan ca. 1 minut i 3 repititioner. Det brukar vara perfa! :D


 

//SANDRA


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0